الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوف أَوْ تَسْریحٌ بِإِحْسان وَ لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً إِلاّ أَنْ یَخافا أَلاّ یُقیما حُدُودَ اللّهِ.»


متن زیر از تفسیر المیزان و تبیین آیه ۲۲۹» سوره بقره است:

توضیح آنکه اساساً تقیید به معروف و احسان برای جلوگیری از فسادهایی است که ممکن است در اثر سوء‌استفاده از حکم شرعی بروز کند، مثلاً در مورد امساک ممکن است زن به منظور اضرار و اذیت نگه داشته شود؛ لذا حکم امساک با کلمه  بمعروف» تقیید شده تا از این گونه اعمال غرض ها جلوگیری شود و در مورد تسریح ممکن است شوهر قسمتی از مهریه زن را ندهد و او را رها کند و بسا این عمل در میان مردم رایج شود به طوری که هیچ زشت و خلاف متعارف نباشد به همین جهت قید بمعروف» برای جلوگیری از آن کافی نیست و لذا در این مورد به مناسبت این که بلافاصله می فرماید و لا یحل لکم.» یعنی برای شما جایز نیست از آنچه به ایشان داده اید چیزی بگیرید حکم تسریح با کلمه باحسان» مقید شده است. به علاوه این قید موجب تدارک مزیتی می‌شود که زن در زندگی شویی داشته و اکنون در اثر جدایی از دست داده است و اگر در اینجا هم بمعروف» گفته شده بود این نکته فوت می شد.


نکته: علامه طباطبایی در جایی دیگر از کتاب معروف را امری میداند که انسان با ذوق اجتماعی خود میشناسد.  تسریح» را طلاقی که بعد از آن رجوع واقع نشود و امساک» را نگه داشتن معنی می‌کند.

درباب فرهنگ‌سازی برای چند همسری(2)

درود و رحمت خدا بر معصومه آباد

از لذتهایی که می‌برم

ممکن ,زن ,مورد ,حکم ,جلوگیری ,بمعروف» ,ممکن است ,جلوگیری از ,در اثر ,از آن ,برای جلوگیری

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مجموعه اتاق فرار اسکیپ کیوب آژآکس پیچ و مهره و استادبولت فایلوکس قالب های آزمایشی چفت ReZoom خلاصه کتاب راهبردهای مدیریت منابع انسانی مایکل آرمسترانگ فروش عسل طبیعی قفل دیجیتال بانک پروژه